- Uitgever Mediahuis voert overnamegesprekken met de NDC Mediagroep, eigenaar van onder meer het Dagblad van het Noorden, het Friesch Dagblad en de Leeuwarder Courant.
- Het Belgische Mediahuis is al eigenaar van NRC, De Telegraaf en verschillende andere regionale kranten.
- De eveneens Belgische uitgever DPG Media is de enige andere machtige speler op de Nederlandse krantenmarkt, die zich steeds meer richting een duopolie ontwikkelt.
Het Belgische mediabedrijf Mediahuis is in gesprek met NDC mediagroep, uitgever van onder meer Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant, over een overname van het bedrijf. Dat schrijft Dagblad van het Noorden op de eigen website.
De Belgische uitgever praat met aandeelhouders FB Oranjewoud en Je Maintiendrai Fonds over de verkoop van aandelen, bevestigt de directie van NDC tegen de krant. Aandeelhouders en directieleden willen verder niets zeggen over de lopende overnamegesprekken.
NDC mediagroep is uitgever van Dagblad van het Noorden, Friesch Dagblad, Leeuwarder Courant, zeven nieuwsbladen en veertig weekbladen in Noord-Nederland, Flevoland en de Kop van Overijssel.
Ook de merken Gezondheid&Co, Mensenlinq, Trendship en VanPlan.nl behoren tot de portefeuille van NDC. FB Oranjewoud en Je Maintiendrai Fonds zijn momenteel de enige twee aandeelhouders van NDC.
Duopolie van Mediahuis en DPG Media
Als de overname doorgaat, is de Nederlandse krantenmarkt vrijwel geheel verdeeld door twee grote partijen: Mediahuis en DPG Media.
Mediahuis is eigenaar van NRC, nrc.next, De Telegraaf en regionale kranten in Limburg, Noord- en Zuid-Holland, zoals het Noordhollands Dagblad, de Gooi- en Eemlander, het Leidsch Dagblad en De Limburger.
DPG Media heeft de landelijke dagbladen de Volkskrant, het AD, Trouw, Het Parool en regionale kranten als het Brabants Dagblad, De Gelderlander, BN DeStem, PZC, Tubantia, de Stentor en het Eindhovens Dagblad in bezit.
Eind vorig jaar deed DPG Media nog een grote overname met de aankoop van de activiteiten van Sanoma Nederland, waaronder nieuwssite Nu.nl en magazines zoals Libelle, Margriet en vtwonen vallen.
Als de NDC Mediagroep inderdaad naar Mediahuis gaat is de Nederlandse krantenmarkt een vrijwel totaal duopolie geworden en zijn er voor andere uitgevers alleen nog een paar kruimels over.
Mediahuis schrapt banen door de coronacrisis
Afgelopen juni werd bekend dat Mediahuis als gevolg van de coronacrisis flink ging snijden op de advertentieafdeling. Er verdwijnen daar bijna 70 van de 160 banen.
Financieel directeur Koos Boot benadrukte bij het aankondigen van die maatregel dat het journalistiek gezien en met de abonnementen wel goed gaat. Het bedrijf is ook nog altijd winstgevend.